ANTREPRENORIATUL IN VREMEA PANDEMIEI
Starea de urgenta instaurata in urma pandemiei COVID-19 a pus in dificultate numeroase afaceri si o mare parte din antreprenori au inregistrat pierderi semnificative.
Daca pana de curand se vehicula ca antreprenoriatul reprezinta singura activitate care confera stabilitate si libertate financiara, noul context a scos la lumina faptul ca antreprenoriatul nu este simplu. Multi antreprenori au incearcat sa obtina venituri consistente cu idei de afaceri care si-au pierdut locul in preferintele consumatorilor in aceasta perioada economica instabila. Din acest motiv, una din conditiile principale este pozitionarea pe nise cu cereri importante, neintrerupte, stabile si neconditionate de crizele care pot aparea sau chiar catalizate de criza.
Micile afaceri ale caror produse/servicii erau achizitionate in mod normal, dar care nu produceau bunuri indispensabile au traversat perioade dificile din punct de vedere ecomic. Perioada starii de urgenta, care a lasat micile firme fara activitate a adus antreprenorii in dificultate financiara. Cel puțin jumatate din IMM-uri au avut activitatea redusa sau suspendata din cauza blocajului economic generat de pandemia de COVID-19.
Analizand antreprenoriatul pe timp de pandemie, descoperim antreprenori care stiu ce inseamna bootstrapping de calitate, care cunosc strategii viabile de economisire, care stiu ce beneficii obtin cand folosesc angajati virtuali si care au inteles importanta social media vs. strategii clasice de marketing si advertising. Multi antreprenori si-au construit rapid site-uri de e-commerce.
Firmele mici au avantajul ca se pot reinventa ușor deoarece nu au atata birocratie si miscare de forte care sa le tina in loc, ca in cazul corporatiilor mari. Fiecare antreprenor a incercat sa se adaptateze situației, sustinandu-si angajatii, fiind constienti ca acestia reprezinta resursa cea mai valoroasa a unei afaceri.
Mediul de afaceri a devenit un camp in care selectia naturala si-a spus cuvantul, puterea de adaptabilitate a antreprenorilor la schimbare si orientarea catre inovatie au fost principalele atuuri in combaterea situatiei de instabilitate aparuta in pandemie.
In perioada de criza si instabilitate antreprenoriatul trebuie sustinut prin organizare si planificare riguroasa. Elaborarea cu atentie a planurilor de afaceri pot ajuta antreprenorul in evitarea riscurilor si gasirea unor solutii din timp.