ANTREPRENORIATUL IN MEDICINA. DIRECTII VIITOARE.
Promovarea antreprenoriatului medical este o necesitate. Medicina din zilele noastre are nevoie mai mult ca oricand de noi lideri care sa paseasca in lumea business-ului si a inovatiei medicale, care sa dezvolte arii precum e-Health, food science, the internet of things, nanotehnologii etc.
Antreprenoriatul medical reprezinta cea mai buna metoda de rezolvare a problemelor cu care se confrunta un sistem public de sanatate si un bun motor de realizare a unei economii dezvoltate si auto-sustinute.
Un antreprenor medical, ca orice alt antreprenor, se confrunta cu o serie de probleme precum obstacole financiare si de investitii, birocratie mare, reglementari guvernamentale, concurenta sub forma unor corporatii multinationale uriase si alte provocari.
Evaluarea nevoilor prin cercetarea de piata reprezinta un factor cheie de care trebuie sa se tina cont in procesul de atingere si mentinere a succesului in antreprenoriatul medical.
Inainte de porni un business medial, antreprenorii trebuie sa evalueze nevoile pietei pentru a le atinge. Cercetarile extinse de piata si un studiu aprofundat al diferitelor specializari in domeniul sanatatii sunt puncte de plecare esentiale.
Analizand cererea locala pentru o varietate de produse si servicii de sanatate, antreprenorii pot alege domeniile potrivite in vasta gama de servicii medicale. Acestia pot sculpta o nisa pe o piata neexploatata sau chiar pot mentine si creste standardele pe o piata concurentiala printr-o cercetare continua.
Antreprenorii medicali de succes sunt cei care inteleg nevoile pietei si se pot conecta mai bine cu clientii prin completarea unui gol necesar in serviciile de sanatate disponibile.
La fel ca in cazul start-up-urilor din celelalte domenii de activitate si pentru un start-up in domeniul sanatatii este o provocare grea sa gasesti investitorul potrivit. Rolul unui investitor in calatoria unui antreprenor este foarte important.
Este esential sa se identifice un investitor care sa impartaseasca viziunea antrepreonorului. O divergenta cu investitorul in ceea ce priveste obiectivele si valorile companiei poate duce la provocari majore pe termen lung. In domeniul medical, identificarea unui investitor care sa detina cunostinte primare despre domeniu reprezinta un bonus suplimentar. Chiar daca competenta medicala nu este certificata, cineva care are o perspectiva asupra economiei actuale a sanatatii poate contribui la cresterea si supravietuirea afacerii pe termen lung.
Una dintre dilemele morale majore cu care se confrunta antreprenorul medical este stabilierea unui echilibru intre responsabilitatea sociala si rentabilitate. Este necesara stabilirea si mentinerea profitabilitatii afacerii concomitent cu mentinerea responsabilitatii sociale fata de sanatatea publica generala.
Progresul tehnologic si medicina viitorului
Antreprenorii medicali trebuie sa tina pasul cu mediul tehnologic in continua schimbare din domeniul asistentei medicale si sa ramana la curent cu tendintele (de la inregistrari electrice de sanatate, telemedicina, campanii de marketing digital pana la avansarea tehnologiei medicale care imbunatateste tratamentele pentru pacienti, echipamentele de sanatate si procedura chirurgicala, utilizarea inteligentei artificale etc.).
De exemplu, o directie a inteligentei artificiale in medicina este automatizarea diagnosticarii – adica decodarea testelor precum ECG-urile. Aceasta inseamna un rezumat rapid al incarcarilor de date, ceea ce inseamna, in final, un diagnostic rapid si sustinerea deciziilor medicale. Aceasta se poate traduce printr-o decizie cu foc rapid in situatii de viata si de moarte. De asemenea, cu ajutorul AI se pot crea modele de interventie care sa prezica ziua spitalizarii si care sunt pacientii cu risc de re-spitalizare dupa externare.
Cu aceste progrese de ultima ora, „medicina centrata pe pacient” va fi cu adevarat o realitate.
Un alt exemplu al introducerii tehnologiei in medicina, l-au dat startup-urile japoneze care au valorificat asistenta medicala in cloud pentru a combate COVID-19 in perioada de pandemie mondiala.
In timp ce tarile din intreaga lume se confrunta cu boala cauzata de noul coronavirus, startup-urile japoneze au accelerat desfasurarea de telemedicina si studii clinice, instrumente importante pentru a depasi pandemia, precum si viitoarele focare de boala.
Pandemia coronavirusului a grabit transformarea medicinei conventionale in sanatate digitala, cuprinzand totul, de la telemedicina pana la diagnostice sustinute de inteligenta artificiala.
In ultimele cateva luni, in Japonia solutia de telemedicina a inregistrat o cerere fara precedent. Un antreprenor japonez a pus la dispozitia utilizatorilor o aplicatie care permite completarea de chestionare de sanatate, programarea intalnirii cu medici, posibilitatea consultarii prin video si plata online a acestor servicii medicale. De asemenea, utilizatorii pot solicita ca retetele sa fie trimise in farmacii, urmand ca acestea sa le furnizeze medicamentele la domiciliu. Astfel, pentru pacienti, intreaga experienta, de la rezervarea unui consult pana la livrarea medicamentului, este perfecta.
In noul context, se prezuma ca telemedicina va fi un schimbator de jocuri, adica va exista o noua normalitate, in care mai multi pacienti si medici vor folosi telemedicina.
Un pas important in medicina il reprezinta trecerea in online a studiilor clinice, prin furnizarea de procese automatizate pentru crearea, gestionarea si urmarirea documentelor de studiu clinic. Aceasta activitate este posibila prin existenta unui sistem bazat pe cloud care leaga toti participantii, permitandu-le sa partajeze documente, sa comunice si sa colaboreze. Este un avantaj urias, deoarece un singur studiu clinic poate implica peste 100 de spitale, mai multi producatori si mii de pacienti.
Mai mult decat atat, tehnologia ofera in mod constant aparate medicale inovative, noi medicamente si proceduri de tratament, impreuna cu noi posibilitati de cercetare, fapt pentru care industria medicala devine din ce in ce mai eficienta.
Acest efort global de a mari accesul universal la serviciile de sanatate va continua in urmatorii ani, mai ales in tarile in curs de dezvoltare.
Medicina si implicit antreprenoriatul in medicina sunt in continua transformare si adaptare la timpurile moderne.